Under et Google Summit, jeg var til i august, på Ørestadens gymnasium, stødte jeg på undervisningsmetoden Flipped classroom.
Det handler om at vende undervisningen på hovedet, så elevernes indlæring foregår som lektier gennem en video læreren har lavet, og i timerne kan læreren så hjælpe eleverne videre og hjælpe med det der var svært at forstå.
Det handler om at vende undervisningen på hovedet, så elevernes indlæring foregår som lektier gennem en video læreren har lavet, og i timerne kan læreren så hjælpe eleverne videre og hjælpe med det der var svært at forstå.
Fra en stor konference om IT og læring (april 2013) har jeg hentet denne tekst:
The Flipped Classroom (TFC) giver mulighed for:
- Mindre fælles gennemgang på klassen> mere tid til problemorienteret projektarbejde> eleverne er aktive producenter
- Mindre fælles gennemgang> læreren får mere tid til at støtte den enkelte elev> læreren vejleder på forskellige niveauer
- Elever, der har glemt at se videoen derhjemme, kan se den i skolen, uden at læreren skal bruge mere tid på at finde materiale mm. frem
- Videovejledningerne tilgodeser elever, som har svært ved at tilegne sig nyt stof ved at læse
Andre fordele
- Læreren oparbejder efterhånden et arkiv med forskellige videovejledninger, der kan genbruges og deles med andre lærere
- Videovejledningerne kan bruges af eleverne forud for afgangsprøverne
- Læreren bliver mere fokuseret på “Hvad er vigtigt”, når de planlægger den næste videovejledning
På skolen har vi et udviklingsprojekt omkring The Flipped Classroom. I kan læse mere om dette på www.theflippedclassroom.dk.
kilde: http://coolitconsult.dk/the-flipped-classroom/
kilde: http://coolitconsult.dk/the-flipped-classroom/