- ”Til at inddele Lærestoffet, give Eleverne det paa en synlig Maade, og gjøre Læregangen anskuelig, bruger man Læremidler. De bidrage saaledes baade til at gjøre Undervisningen interessantere og fatteligere for Børnene og til at vinde Tid for Lærerne”. (G.P. Brammer i “Lærebog i Didactik og Pædagogik”, 1837).

fredag den 7. december 2012

Nearpod

For et par uger siden skrev jeg om Socrative, en slags digital håndsoprækning, hvor man kan lave afstemninger i klassen, og eleverne kan gå ind og stemme eller besvare quizzer online.


For iPad, iPod og iPhone findes der en tjeneste der hedder Neapod, som er lidt det samme, og så alligevel ikke.

Her kan læreren lave multimediepræsentationer hjemmefra, på computer eller iPad. I præsentationen kan indgå:
- Slides
- Polls (afstemning)
- Q & A (Spørgsmål og svar)
- Quiz
- Video
- Draw it (et tegnesvar)
- Browse the Internet

Man laver altså en præsentation, som eleverne kan se på deres iPad. Læreren bestemmer hvornår der skal skiftes slide, og der kan indgå et interaktivt indhold, hvor eleverne skal deltage ex ved en tegning, et længere svar eller blot en afstemning. Læreren kan med det samme se resultaterne på sin iPad af afstemningen eller hvad det nu er.
Læreren kan senere vende tilbage og se resultaterne af afstemninger og quizzer under Reports.

I klassen
Når læreren er logget ind på sin konto på Nearpod.com, og har åbnet sin præsentation, vil der stå en 5-cifret talkode. Eleverne går også ind på Nearpod.com og trykker på Student. Her skriver de den 5-cifret kode, og så ser de også lærerens præsentation.

Nearpods egen præsentationsvideo:


På Youtube har Nearpod sin egen kanal: http://www.youtube.com/user/nearpod - hvor der ligger en del instruktive videoer.